Książki

Wydanie I, 2011 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 256 Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 69 ISBN: 978-83-60949-93-1 cena: 20 zł.  

Tytuł „Karfanaum, czyli as killed” sugeruje, iż mamy do czynienia z dobrze skrojonym kryminałem, w którym wątki i motywacje bohaterów pozostają nieodsłonięte aż do ostatniego zdania powieści.

Wydanie I, 2012 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 184 Redakcja tomu: Maciej Melecki Projekt okładki: Agnieszka Sitko Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 83 ISBN: 978-83-60949-46-7 Cena: 20 zł.  

Wydanie I, 2013 Format: A5 (124 x 196 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 128 Recenzent: Zbigniew Kadłubek Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 100 ISBN: 978-83-60949-19-1 cena: 15 zł.

Samobójstwo jest bardzo szczególnym rodzajem śmierci. Z jednej strony wyklętym przez Kościół katolicki, postrzeganym przez tzw. rozsądnych ludzi jako zachowanie nieracjonalne i wręcz niedorzeczne, rodzącym kontrowersje, napiętnowanym zarzutem tchórzostwa, a bywa, że i głupoty.

Dlaczego właśnie te teksty wypełzły ze schowków w komputerze i czy się jakoś dogadały, ułożyły ze sobą, złożyły w zwartą opowieść o historycznoliterackiej chwili?

„Oprowadzając czytelnika po twórczości Bataille’a, autor umiejętnie rozwija poszczególne wątki myśli omawianego filozofa, dając całościowy i krytyczny przegląd jego poglądów, częściowo tylko wpisanych w biograficzne kontyngencje, bo po większej części jawiących się już od początku twórczej działalności Bataille’a jako w głównych swych zrębach spójna myślowo, choć dyskursywnie trudna do objęcia, całość.

Wasyl Machno ur. 1964 w Czortkowie. Ukraiński poeta, prozaik, eseista, tłumacz, od 2000 roku mieszkający w Nowym Jorku.

Kleptoobiekt śpi i inne prozy – zestaw pisanych po rumuńsku opowiadań Gherasima Luki z lat 40. XX wieku.

Seria: wunderkamera to katalog dziwnych tekstów i obiektów literackich z mrocznych zakątków europy, w szczególności z Rumunii, gdzie duch awangardy wycisnął najmocniejsze piętno.

Wydanie I, 2012 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 352 Redakcja tomu: Jerzy Suchanek Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego tom 82 ISBN: 978-83-60949-50-4 cena: 20 zł.    

Początkowo chciałem nazwać te małe utwory smutną historią, po jakimś czasie nawet zabawną.

Książka Grzegorza Kociuby z wielu powodów budzi szacunek i uznanie. Najpierw z racji wyraźnie uformowanego dyskursu krytycznego. Autor szczęśliwie omija pułapki krytyki impresyjnej i dygresyjnej, unika powierzchowności, nie przesłania sobą tekstu. Przeciwnie – zawsze wsłuchany w jego głos, w jego wnętrze, ustawia swój dyskurs bardzo blisko dzieła i autora. Jest rzetelny, potrafi być przenikliwy. Dysponuje […]

Wydanie I, 2011 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 234 Recenzent: prof. UAM dr hab. Tomasz Mizerkiewicz Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 70 ISBN: 978-83-60949-97-9 Cena: 20 zł.

Witalista, pesymista, sceptyk, ironista, Cioran, niezmiennie fundujący myśl na osobistym doświadczeniu, odbywa egzystencjalną wędrówkę ku mądrości. Zainspirowany buddyzmem, ale krytyczny wobec możliwości sprostania jego postulatom przez człowieka Zachodu, chętniej czerpie z tradycji gnostyckiej.   Widząc temporalny świat jako upadły, a człowieka jako istotę cierpiącą, esencjalnie zwróconą ku porażce, rekomenduje rezygnację, melancholię, samotność i rozpacz jako […]

„Podsłuchy i podglądy” to zbiór szkiców o słowach, obrazach i o tym, co między słowem a obrazem się wydarza. Także o słowach w obrazach i o obrazach w słowach. Książkę otwiera, dla niepoznaki, bo Autor jest znanym anglistą, pięć szkiców o literaturze polskiej (od Miłosza do Bargielskiej), po których na scenę wchodzą powieści graficzne, picture-booki, […]

Publikacja nieznanej książki Marka Hłaski Diabły w deszczu (Devils in the rain)to więcej niż obowiązek – to imperatyw, zwłaszcza, że prawdopodobnie mamy do czynienia z ostatnią próbą literacką autora, w której wykrystalizował się jego oryginalny styl łączący trzy tradycje nie tylko pisarskie. Brutalny naturalizm, który Hłasko „wywiózł” z Warszawy, a który przeistaczał się jeszcze w […]

Książka jest zaktualizowaną, wzbogaconą o kilka esejów i w wielu fragmentach gruntownie przeredagowaną, wersją tomu poświęconego polskiej poezji współczesnej, wydanego pod tym samym tytułem w 1988 roku. Paweł Dybel proponuje w niej nowe spojrzenie na twórczość poetycką Leśmiana, Przybosia, Miłosza, Baczyńskiego, Brzękowskiego, Karpowicza, Białoszewskiego, Barańczaka, Wojaczka i innych, wskazując na ich pomijane do tej pory […]

Środek ciężkości to trzecia książka krytycznoliteracka Janusza Drzewuckiego wydana w ciągu ostatnich trzech lat -€“ po Stanie skupienia (Tekstach o prozie) [Wydawnictwo Forma, Szczecin 2014] i Charakterze pisma (Szkicach o polskiej poezji współczesnej) [Instytut Książki, Warszawa 2015]. W tomie tym autor kontynuuje swoją opowieść o poezji, którą zaczął w książkach Smaki słowa [Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1999] oraz  Akropol i cebula (O Zbigniewie […]

„Podania” nieustannie zbliżają się do poezji, drążąc ją niejako „od podszewki” i krążąc cały czas wokół niej, jako że książka mówi zasadniczo o języku w ogóle – o  d o ś w i a d c z a n i u  języka w niemal zawrotnej liczbie jego wymiarów czy aspektów, aspekt zaś poetycki jest naturalnie […]

„Złote myśli samobójcze” Marka Baczewskiego, zbiór wyrafinowanych, erudycyjnych szkiców oplecionych wokół życia duchowego, literatury oraz innych używek emocjonalnych, jest książką podlegającą natychmiastowej konsumpcji. Kto raz rozpoczął lekturę – jest stracony dla świata, póki nie dotrze do ostatniego słowa. A i wtedy odzyskanie swobody ruchu ciała i mózgu nie jest wcale pewne, bo lektura uzależnia i […]

Wydanie I, 2011 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 192 Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego tom 65 ISBN: 978-83-60949-77-1 cena: 20 zł.  

VLADO ŽABOT zadebiutował w 1986 roku zbiorem nowel Bukovska mati (Mora bukowa). Następne jego utwory to powieści Stari pil (1989), Pastorala (1994), Volčjenoči (1996, nagroda Kresnik za najlepszą powieść roku), Nimfa (1999), Sukub (2003), Ljudstvo lunja (2010), poemat epicki Sveta poroka (2013) oraz książki dla dzieci Pikec in Puhec iščeta Mihca (1990) i Skrivnost močvirja […]

Książka wydana w ramach „MIŁOSZ FESTIVAL 2015” Wiersze z tomu „Niespieszna żegluga”:   ZAWSZE ZOSTAJE JESZCZE TAMTO   Dobrze jest się przemieszczać z życia do życia. Powietrze staje się duszne, tłok nie do zniesienia. Starzy mówią, że na nich wszystko się kończy, młodzi, że na nich się wszystko zaczyna.   Otwierasz drzwi i odchodzisz, jak […]

Pierwsze pełne polskie wydanie poezji Georga Trakla (1887-€“1914), austriackiego poety, który w przejmujący sposób wyraził przed pierwszą wojną światową i u jej początku świadomość zmierzchu świata, a zarazem dramat losu osobistego, klęskę i zagładę rodu.   Wiersze Trakla dzięki swojej sile profetycznej i nowatorstwu języka poetyckiego w znacznym stopniu wpłynęły na rozwój poezji XX wieku, […]

Towarzyszą nam czyjeś kroki, cienie, obecność nieobecnego jak miód spływa do wnętrza naszych dni i słów. Obcość, nieznane miejsca i ślady, po których idziemy. Próba opisania tego, co skrada się w cieniu, półmroku lub stoi w oślepiającym świetle. Tego co lśni i co gaśnie. Nagły płomień i powolne tlenie naszego życia. Na peryferiach, w podróży, […]

Książka wydana w ramach „MIŁOSZ FESTIVAL 2013” Wydanie I, 2013 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana stron: 80 Przekład: Miłosz Biedrzycki Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 89 ISBN: 978-83-60949-74-0 NAKŁAD WYCZERPANY  

Według Řezníčka – poeta obserwuje rzeczywistość jako theatrum mundi, które codziennie prezentuje swoją absurdalność, obłudę, bezkarność. Řezníček – anarchista, czeski król Ubu – najmocniej odczuwa właśnie ową absurdalność, ale także samą potrzebę absurdalności – tak jakby świat istniał tylko dla prowokacji, a poeta był tu po to, by właśnie ją uskuteczniać, ponieważ inaczej nie można […]